PUISI KU DI JALAN SALIK (SUFI)



"Di Pertengahan Liku Ini, Ku Bertemu Dengan Seorang Hamba Allah Yang Misteri, Yang Bisa Membuat Ku Tertawa Bahagia Dan Tersenyum, Membuat Ku Penasaran Siapakah Gerangan Nya Yang Sebenarnya, Sedangkan Belum Pernah Ku Lihat Wajahnya, Atau Mendengar Suaranya. Sejujurnya Ia Seperti Hembusan Angin, Terkadang Datang Tanpa Memberi Isyarat Dan Perginya Juga Tanpa Berita, Di Saat Datang Terasa Nyaman,Tenteram Dan Damai. Lantas Ku Berwudhu Dan Bertawakkal Kepada Sang Maha Pencipta, Agar Memberi Jawaban Atas Pertanyaan Ini."
~Wanita Misteri~



"Ya Allah Dalam Usaha Ku Mendekatkan Diri Ku Pada Mu, Di Tengah Persimpangan Menuju Ridha Mu, Aku Di Uji Oleh Dunia Yang Fana. Namun Bisa Ku Menutup Mata Zahir Dan Membuka Mata Batin Ku. Ku Teruskan Perjalanan Lagi, Demi Mengharap Ampunan Dan Ridha Mu. Namun Di Saat Itu, Aku Di Hadirkan Seorang Hamba Allah, Yang Bisa Membuat Ku Tertawa Dan Senyum Bahagia. Dia Membawa Panah Cinta, Tak Bisa Ku Melawan Nya, Akhirnya Jantung Ku Tertusuk Oleh Panah Itu. Di Saat Ku Tertusuk Panah Itu, Ku Masih Bisa Taat Pada Syariat Dan Teruskan Perjalanan Sufi Ini. Namun Hanya Satu Bermain Di Fikiran Ini, Adakah Ia Nya Ujian Manusia Yang Diberikan Oleh Mu Atau Sebuah Anugerah Agar Ku Menjaga Nya. Sejujurnya Aku Merindukan Hamba Mu Itu, Bukan Wajah Atau Fizik, Tetapi Hati Nya. Ku Membuka Mata Zahir Dan Batin Ku, Dan Ku Bersujud Memohon Petunjuk Dan Berzikir Memohon Ridha Atas Hubungan Ini."
~Hamba Misteri~

"Ya Allah, Di Persimpangan Ini Ku Di Uji Lagi, Sedang Aku Berlari Mendekatkan Diri Kepada Mu, Bisikan Iblis Datang Ke Telinga Ku, Untuk Menyesatkan Ku, Membuatku Was-Was Dan Ragu-Ragu Ketika Beribadat. Sedangkan Ragu-Ragu Adalah Sifat Yang Harus Di Hindari Ketika Berada Di Jalan Sufi. Ku Kuatkan Iman Dan Berusaha Menepis Segala Bisikan Itu, Hamba Mu Ini Bertawakkal Pada Mu Ya Allah, Agar Ku Dapat Melawan Semua Ini Dengan Hati Yang Tenang. Aku Ingin Selamanya Berada Di Jalan Sufi Ini, Agar Ku Sentiasa Fana Di Dunia Ini, Dan Menganggap Bahawa Dunia Adalah Padang Pengembaraan Sebelum Menuju Ke Alam Akhirat. Amin.. TT_TT "
~Jalan Sufi~

"Bermula Dari Sebuah Ikatan Persahabatan, Namun Ku Tak Pernah Melihat Wajah Nya, Dan Tak Pernah Ku Bertemu Dengan Nya, Apa Lagi Mendengar Suaranya. Melewati Batas Detik Dan Waktu Ianya Menjadi Akrab, Menimbulkn Perasaan Rindu, Namun Tetap Ku Sandarkan Ke Tuhan Yang Maha Esa. Ku Anggap Ia Nya Sebuah Anugerah Dari Allah Yang Harus Di Jaga. Terlahir Perasaan Sayang Dan Kasih Untuk Ku Kepada Nya. Namun Hijab Nya Belum Terbuka, Kerna Ia Sangat Menjaga Wajahnya. Ku Mencari Wajahnya Nya, Namun Tak Pernah Ku Temu. Ia Menjadi Tanda Tanya. Tetap Ku Bersabar Dan Memohon Petunjuk Atas Semua Ini. Munajat Malam Ku Laksanakan, Air Mata Membasahi Sejadah Tika Sepertiga Malam. Kata Nya Ku Tak Secantik Orang Lain, Namun Hati Ku Mengatakan Bukan Itu Yang Ku Mau, Aku Hanya Ingin Mencintai Mu Apa Adanya, Dan Hati Mu Yang Ku Inginkan. Ku Bulatkan Niat Dan Hati Ku Menyatakan Siapa Pun Dia, Bagaimana Fizik Nya Ku Tetap Terima Kerna, Ku Jatuh Cinta Pada Nya Bukan Pandang Pertama, Namun Jatuh Cinta Pada Hati Nya. Kerna Allah Telah Mengizinkan Hati Nya Menyentuh Hati Ku. Akhir Nya Doaku Termakbul Dan Allah Melembutkan Hati Nya, Ia Memperlihatkan Wajah Aslinya Kepadaku. Subahanallah Sungguh Indah Wajah Nya. Ku Berkata Dalam Hati "Dia Adalah Orang Yang Ku Cari Selama Ini".... 
~Ini Lah Anugerah Cinta Dari Allah, Bukan Cinta Pandang Pertama~ NAA

"Di Persimpangan Menuju Ilahi, Ku Di Uji Lagi Dengan Bisikan Iblis, Ia Cuba Menyelinap Masuk Ke Dalam Qolbu Ku, Membisikkan Tentang Kesesatan, Aku Cuba Melawan Nya, Namun Tak Terdaya, Lalu Ku Tersentak Memohon Petunjuk Allah, Dalam Sendu Dendah Hati Ku Pasrah Atas Ketentuan Nya, Terdetak Jantung Ku Lalu Mengingati Kata- Kata Guru Mursyid "Kurangkan Berfikir, Dan Banyakkan Berdzikir". Ku Berusaha Bangkit Dan Membuka Mata Hati, Lalu Berdzikir Di Dalam Hati Menyebut Nama Nya, Tanpa Ku Sedari Sejadah Ini Mulai Di Basahi Dengan Titisan. Benar Kata Para Ahli Sufi "Jalan Menuju Neraka Itu Lurus, Dan Jalan Ke Syurga Itu Berliku". Ku Pegang Ini Sebagai Penguat Usaha Menuju Ilahi."
~Teruji Oleh Bisikan Iblis~ 08-05-2013

0 komentar :

Posting Komentar

Cancel Reply
Copyright@2012 Abu Bakar Ahmad Mansor. Diberdayakan oleh Blogger.

FOLLOW MY BLOG

RECENT POST

INGIN MENDAPAT PENGHASILAN 10JUTA MINIMAL SEBULAN?? BURUAN!! (HUBUNGI +6287725844448)